Dag 16 – Kopenhagen

Vandaag zoals gisteren al aangekondigd een kleintje stedentrip Kopenhagen. En wat moet je dan sowieso zien, inderdaad, de kleine zeemeermin. Daar na ’t ontbijt dus eerst maar heen. Onvoorstelbaar, men wordt met bussen tegelijk aangevoerd voor zo’n klein beeldje. Daarna zijn we langs de haven naar Nyhavn gewandeld. Hier vind je allerlei horecagelegenheden in oude havenpanden. En ook rondvaartboten waar wij een van hebben genomen voor een tocht door de haven en kanalen van Kopenhagen. Na de middag zijn we op pad gegaan naar torvehallerne, een overdekte markt met ook hier heerlijke kraampjes met eten en drinken. Met goed gevulde buikjes was de laatste trip van vandaag richting de Carlsberg brouwerijen. Hier hebben we eerst de selfguided tour gedaan om vervolgens een ritje rond de gebouwen  van de brouwerij te maken op een bierkar voortgetrokken door twee paarden. En daarna waren we precies op tijd voor een guided tour waarin we nog veel meer leerden over deze brouwerij. En uiteraard waren de free beers ook goed besteed. De avond, en onze vakantie sluiten we af bij Hard Rock Café Kopenhagen. Morgen rijden we van Kopenhagen naar huis. Voor iedereen die dit jaar weer heeft meegelezen, hartelijk dank en we hebben het weer graag gedaan.

Gulddreng – Se mig nu

Geplaatst in de_reis, route | 2 reacties

Dag 15 – Kopenhagen

Vandaag verlaten we Zweden en gaan we op weg naar Denemarken. Kopenhagen om precies te zijn. De reis was zeer voorspoedig en zo rond 12 uur reden we de Sontbrug tussen Zweden en Denemarken op. Een kleine drie kwartier later waren we bij het hotel. Wederom konden we nog niet inchecken maar we konden de koffers achterlaten en zijn vervolgens alvast op verkenning gegaan. Daardoor kwamen we langs Rosenborg Castle waar de Deense kroonjuwelen worden bewaard en tentoongesteld. Dat was de moeite waard. Na nog wat verdere verkenning zijn we terug gegaan naar het hotel en hebben we even gerelaxed op de kamer. Daarna met de trein naar het hoofdstation om daar in de buurt te zoeken naar een restaurant. Het werd Italiaans vandaag. Een hele goede. Morgen gaan we Kopenhagen echt bezichtigen.

Laid Back – Sunshine Reggae

Geplaatst in de_reis, route | Reacties uitgeschakeld voor Dag 15 – Kopenhagen

Dag 14 – Göteborg

Vandaag een hele dag te besteden in Göteborg. En daar hebben we deels gebruik van gemaakt. We hebben eerst heerlijk uitgeslapen en ontbeten en zijn vervolgens na tienen met de OV dagkaart op pad gegaan. Eerst naar Slottsskogen, een groot park middenin Göteborg waar ook een dierentuin is te vinden. Geen dierentuin zoals je je voorstelt maar enkel met dieren die je in Zweden kunt vinden en gratis toegankelijk. Zodat we toch alsnog de eland hebben gezien voor we Scandinavië weer verlaten. Daarna zijn we doorgereisd naar Nordstan, het grootste overdekte winkelcentrum van Scandinavië. Daar hebben we rustig geshopt en rondgekeken en vervolgens zijn we naar de Kungsportsavenyn gewandeld. Dit is een grote brede boulevard waar je heerlijk kunt flaneren. En uiteindelijk weer terug naar het hotel om heerlijk te relaxen.

Dr. Alban – It’s my life

Geplaatst in de_reis, route | 1 reactie

Dag 13 – Göteborg

We hebben Noorwegen achter ons gelaten en zijn in Zweden, preciezer Göteborg aangekomen. De reis ging voorspoedig. En toen werd het deels gepland, deels onverwacht zomaar ineens een sportdag. Meeste van jullie weten dat wij graag een sportwedstrijd integreren in de reisplannen, en vandaag was de mogelijkheid aangezien IFK Göteborg thuisspeelde tegen Jönköping Södra IF. We waren op tijd en er waren nog kaarten. Voor Bene was het deels een trip down to memorylane aangezien hij hier 25 jaar geleden voor het EK ook was geweest. Alleen deze wedstrijd werd in het Gamla Ullevi gespeeld, waar de EK wedstrijden in het Nye Ullevi werden gespeeld. De stadions liggen naast elkaar, verschil is dat Gamla (oude) 18.800 toeschouwers kan hebben, en Nye 48.000. Niet dat die 18.800 er waren, maar toch. Het was wel erg sfeervol. Eindstand 1-1. En bij het binnenrijden van de stad zagen we reklameborden voor Frolunda-Mora, dat bleek de openingswedstrijd van het SHL seizoen, de Zweedse ijshockey competitie. Dat wilden we ook wel een keer beleven. En een belevenis was het. Uiteindelijke score 3-2 na overtime. Er waren overigens aanmerkelijk meer toeschouwers dan bij het voetbal.
vanmiddag.

ABBA – The winner takes it all

Geplaatst in de_reis, route | Reacties uitgeschakeld voor Dag 13 – Göteborg

Dag 12 – Oslo

Vandaag een volle dag Oslo, en die hadden we ook wel nodig. We beginnen met een wandeling richting Bislett stadion. Een stadion met een historische klank. We moeten het echter doen met de buitenkant, maar ook dan komt de historie al uit alle poriën druipen. Vervolgens hebben we de tram richting Vigelandsparken genomen. Dit is een groot park opgedragen aan de beeldend kunstenaar Gustav Vigeland en 212 van zijn beelden bevat. En door, wederom met de tram, waarvoor je kaartjes via een app kunt kopen, naar Aker Brygge. Dit is een gedeelte van de haven waar de boot naar Bygdøy vertrekt. En het Nobel Peace Center is er ook gevestigd. Wij hebben de boot genomen. Op Bygdøy, een schiereiland, zijn een groot aantal musea gevestigd.Men noemt het daarom ook wel museumeiland. Wij hebben een tweetal bezocht. Het Norsk Folke museum, een openlucht museum waar per provincie de verschillende bouwstijlen zijn te zien, en het Vikingskiphuset. Hier liggen twee, eigenlijk tweeënhalf, vikingboten die bij opgravingen in 1880 en 1904 zijn gevonden. De derde is in 1867 gevonden maar al grotendeels vergaan. Een zeer interessant museum. Daarna hebben we de ferry naar Aker Brygge weer genomen en heben we de Akershus Festning nog beklommen. Een goed bewaard gebleven slot aan de rand van de haven. Toen zat de dag er grotendeels wel weer op. Met nog een kleine 110 kilometer, tot aan de grens, te rijden in Noorwegen mogen we toch wel zeggen dat we het land in ons hart hebben gesloten.

Wickie de Viking

Geplaatst in de_reis, route | Reacties uitgeschakeld voor Dag 12 – Oslo

Dag 11 – Oslo

Nu de rondreis door het mooie Noorwegen er grotendeels opzit beginnen we aan het stedentrip gedeelte. Maar eerst nog de reis naar Oslo vanuit Geilo. Daarvoor nemen we weg 40 welke via onder andere Kongsberg en Drammen naar Oslo voert. Nu is Kongsberg een oud zilvermijn stadje dus daar wilden we wel even een blik werpen. Helaas echter werd de video van de dag bittere waarheid. Het was echt een verlaten mijn, niemand te bekennen voor bijvoorbeeld een rondleiding of iets dergelijks. Dan maar weer door.  We arriveerden rond half twee in Oslo, en hadden eerst even moeite met het bereiken van het hotel, Oslo heeft het verkeerscirculatieplan goed van Groningen afgekeken. Maar een tweetal verkeersovertredingen zette de zaak weer recht. Na het inchecken zijn we Oslo al een beetje gaan verkennen, we zijn via de Karl Johans Gate, dé promenade in Oslo, die vanaf het Centraal Station tot aan het Koninklijk Paleis loopt naar dat paleis gewandeld. Helaas zijn bezoeken alleen mogelijk in de zomer, dus restte ons alleen de buitenzijde. Ook zijn we even langs het 22 juli monument gelopen. Dit is op de plek waar Breivik in 2011 de bom heeft laten ontploffen waarna hij richting Utøya is gegaan. Nog wat winkelen op de Karl Johans Gate en, jawel, onze vakantie is bijna compleet, een bezoek aan het Hard Rock Café Oslo.

Video van de dag,

George Zamphir – thema uit “de Verlaten Mijn”

Geplaatst in de_reis, route | Reacties uitgeschakeld voor Dag 11 – Oslo

Dag 10 – Geilo

Ook deze morgen was het ontbijt, en met name de keuzes, weer uitstekend. Ontbijt kun je de Noren wel toevertrouwen is ons idee. Daarna zijn we op pad gegaan richting Geilo. Uiteraard wederom niet via de hoofdwegen, maar we zijn op een gegeven moment afgeslagen naar weg 7. Dit is de toeristische route. Allereerst kom je dan langs Steindalfossen, dit is  een waterval waar je achterlangs kan lopen, door de regen van de afgelopen periode was het ook een stevige waterval. Vervolgens zijn we doorgereden, en dan kom je langs Steinstø. Hier is de Steinstø kakebu gevestigd, dit is een fruit boomgaard die een deel van hun eigen opbrengst verwerken tot, volgens meerdere toeristengidsen, de lekkerste appeltaart van Noorwegen. Je begrijpt, dat willen we zelf eerst wel eens testen. Maar absoluut terecht, er is geen woord van gelogen. En toen op naar Geilo. Op weg daarnaar toe kom je dan over de Hardangervidda, dit is een hoogvlakte, waar je weer hele andere beelden van de natuur van Noorwegen krijgt. Margreet omschreef het als een maanlandschap. Aangekomen in Geilo hebben we ingechecked  en zijn we op zoek gegaan naar een restaurant, de keus viel dit keer op een Turks restaurant. En ook dat was weer heerlijk. Raar overigens hoe snel je perceptie zich aanpast, ik had een halve liter bier bij het eten, deze kostte 68 kronen (€7,50). Goh, zeg ik, dat is goedkoop.

the Police – Walking on the Moon

Geplaatst in de_reis, route | Reacties uitgeschakeld voor Dag 10 – Geilo

Dag 9 – Bergen

Vanmorgen na het schoon achterlaten van de hytter zijn we op weg gegaan naar Bergen. Van Flåm naar Bergen kom je langs hotel Stalheim, een hotel die hoog boven een kloof op de rand is gesitueerd, maar belangrijker voor ons vandaag, ook heerlijke koffie schenkt. Dus nadat we die hebben genoten zijn we verder gereden. De route zelf had vandaag, buiten de fantastische Noorse natuur, niet veel bijzonders. Of je moet het gedeelte tussen Voss en Bergen rekenen, dit is een weg met 40 tunnels, over plusminus 75 kilometer. Eenmaal in Bergen aangekomen zijn we allereerst naar de Fantoft Stavkirke gereden. Een stavkirke is een Noorse bijzonderheid. Hij is totaal uit hout opgetrokken. En deze is dubbel bijzonder. Het is namelijk een kerk uit 1150 die oorspronkelijk in 1883 afgebroken zou worden. Toen heeft een zekere Fantoft deze kerk gekocht, en laten verplaatsen naar zijn landgoed bij Bergen. Echter, in 1992 werd de kerk in brand gestoken, binnen een uur was er niets meer van over. De toenmalige eigenaar heeft echter volledig op eigen kosten twee handwerklieden ingehuurd die bij machte waren om aan de hand van foto’s en documentatie van andere stavkirken deze kerk in vijf jaar tijd te herbouwen, een exacte kopie.

Vervolgens zijn we naar de kabelbaan van Ulriken gereden. Bergen is een stad die tussen zeven bergen in ligt, waarvan Ulriken de hoogste is. De kabelbaan brengt je naar de top voor prachtige vergezichten over Bergen. Na dit tochtje hebben we ons hotel c.q. appartement opgezocht en nadien zijn we gaan sightseeing. Er moet nog wel een opmerkelijk feit over Bergen vermeld worden, de stad heeft de reputatie “de meest regenachtige stad van Europa” te zijn, gemiddeld zo’n 250 regendagen per jaar. En dus hebben we al het bovenstaande tussen de buien door uitgevoerd.

Terence Trent d’Arby – Rain

Geplaatst in de_reis, route | 1 reactie

Dag 8 – Flåm

Soms maak je deze berichten te vroeg, gisteren was zo’n moment. We kwamen bij het hotel en hadden het gevoel de enigen te zijn. Dat klopte in zoverre dat ze nog een bus verwachten, alleen, hoe laat? Maar in het restaurant werd vanaf zeven uur een buffet opgediend, als we dus mee wilden eten kon dat. Leek ons prima, vijf voor zeven telefoon op de kamer, buffet werd half acht, bus was er nog niet. Wij om even voor half acht naar beneden, had ook geen tien minuten later moeten zijn, de bus, met naar bleek Roemenen, was gearriveerd en er werd al lustig op het buffet aangevallen. Maar echt waar, heerlijk gegeten en alles werd tijdig bijgevuld.

Naar vandaag, we reden om half negen weg bij het hotel en nog geen tien minuten later begon het te regenen. De rit zelf was niet heel bijzonder, op een brug die was ingestort na. Maar daar werd in voorzien met een wagen die een alternatieve route reed die je alleen maar hoefde te volgen., ook weer opgelost. En uiteraard is vernoemenswaardig dat we door de Lærdalstunnel zijn gekomen, met z’n 24,5 kilometer de langste autotunnel ter wereld. Als je dus een ingestorte brug, een veerpont en deze tunnel meerekent was het een voorspoedige rit in 2 uur en 50 minuten naar Flåm. Daar aangekomen hebben we wat gewinkeld, getankt en gekeken of we al in konden checken, helaas niet. Geeft niet, we hadden tickets voor de Flåmbana van 13:35 uur. Dit is een trein die rijdt tussen Flåm en Myrdal. Het is één van de steilste treintrajecten ter wereld met een stijging van 865 meter over een afstand van 20 kilometer. En bij onze al aangeschafte kaartjes zat ook een kop koffie met een Svele, dit is een dikke pannenkoek die je besmeerd met creme fraiche en vruchtenjam, te nuttigen in Myrdal alvorens we de trein terug naar Flåm namen. Daar weer aangekomen konden we uiteindelijkwel inchecken in onze hytter. Ja, je leest het goed, dit keer geen hotelkamer maar een houten huisje, echt van alle gemakken voorzien, als onderkomen voor ons. We hebben de hytter bekeken en zijn vervolgens naar de winkel gegaan voor het diner en het ontbijt, beide zelf te bereiden. En nu zitten we heerlijk op het terras voor de hytter ons diner te laten zakken en dit verslag te typen.

The Notting Hillbillies – Railroad Worksong

Geplaatst in de_reis, route | 2 reacties

Dag 7 – Innvik

Vandaag was een wandel- en natuurdag. Voor zover je in Noorwegen een speciale natuurdag kunt hebben. Nog even over gisteren, een kleine rectificatie, Dalsnibba ligt niet op 1145 meter, maar op 1485 meter. En nu we het toch over gisteren hebben, de serveerster van het restaurant waar we aten deed ons nog een aardig conceptidee voor een restaurant aan de hand. Nadat we heerlijk hadden gegeten, voor- en hoofdgerecht, zaten we beide zo vol dat een toetje er echt niet meer bij kon. Dat was niet erg zei ze, de keuken is tot half tien open, kom over een uurtje nog eens terug. En jawel, toen was er zeker weer ruimte voor gekarameliseerde appels op mascarpone met sorbetijs van pruimen. Enfin, vandaag, we hebben heerlijk uitgeslapen aangezien we pas om 11 uur de veerboot naar Hellesylt hoefden hebben. Ook vanaf deze veerboot heb je een prachtig zicht op de Geirangerfjord. Nadat we na een dik uur in Hellesylt arriveerden reden we door naar Briksdalsbreen. Dit is een zijarm van de Jostedalsbreen. En dat is weer de grootste gletsjer van het Europese continent. Om er te komen rijd je vanaf het plaatsje Olden langs het Oldevatnet meer, en deze rit op zich is al prachtig. Als je dan na 23 kilometer arriveert bij de Briksdalsbre Fjellstove heb je nog een wandeling van 45 minuten voor de boeg waarbij je in totaal zo’n 250 meter hoogteverschil overwint. Maar eenmaal voltooid sta je dan wel oog in oog met een prachtige gletsjer. Al heeft deze zich de afgelopen jaren dan ook langzaam teruggetrokken. Nadat we dit natuurschoon even op ons in hebben laten werken zijn we de terugtocht van ook weer 45 minuten aangevangen. En vervolgens doorgereden naar ons volgende hotel in Innvik, zo’n 20 kilometer verderop vanaf Olden. Maar ik zal m’n mond verder houden over het wederom prachtige uitzicht vanaf onze hotelkamer.